You are here: Početna » Kultura » Proza » Pokvireni Shakespeare
subota, 21 jul 2018

Pokvireni Shakespeare

 


Sir Ian McKellen je uveren da je William Shakespeare bio gej, što je očigledno iz njegovih radova, i karakterizacije likova. „Oženjen, s decom, napustio je svoju ženu u Stratfordu da bi živeo u Londonu. Rekao bih da je spavao s muškarcima. ‘Mletački trgovac’, koji tematizuje kako svet tretira gejeve i Jevreje, sadrži ljubavni trougao između dva muškarca i žene. Kompleksnosti njegovih komedija s kross-dressingom i preodevanjem kako bi se sakrio stvarni identitet su brojne. Sigurno je uživao u seksu i s muškarcima i ženama“, izjavio je povodom svoje nove uloge, jedne od brojnih u adaptacijama Shakespearovih radova.


Izjava je stigla baš u vreme kada se na tržištu pojavila knjiga ‘Shakesqueer: A Queer Companion to the Complete Works of Shakespeare’ urednice Madhavi Menon koja istražuje, preko eseja raznih stručnjaka queer tema u književnosti i Shakespear-a, ta do sada nikad spojena područja. Kolekcija raspravlja sve čudne, ekscentrične i neobične sadržaje u njegovim delima, ne samo s naglaskom na seksualnost. Samo pozicioniranje njegovih klasičnih drama, komedija i poema u ovom neobičnom aranžmanu baca novo svetlo na njih, pripremajući buduće čitatelje ali i one koji se vraćaju engleskom dramaturgu na izazovni, neortodoksni i najzabavniji pristup koji postoji, tvrde kritičari.


Veliki deo eseja fokusira se i na izvodjenje u adaptacijama. Spominje se slučaj glumca Hectora Kolliasa koji igra barda u adaptaciji izgubljenog dela ‘Uzaludni ljubavni trud’. Kollias je, zbog nepostojanja pisane originalne verzije drame svoju ulogu zasnovao na epizodi britanske SF serije ‘Doctor Who’ u kojem glavni lik susreće Shakespeara dok piše spomenutu komediju, otkrivajući uzrok njenog nestanka (pokušaj invazije vanzemaljaca putem komedije kao predmeta teleportacije). Kollias je predstavio kao vanzemaljski, odnosno uvek queer, način pričanja priča kao metaforu prisutnosti LGBT osoba u očuvanju i prenošenju kulture heteroseksualne većine, istovremeno je izazivajući pa čak i menjaući.


Esejista Robert McRuer u svom poglavlju proučava lik Rikarda III preko izvedbe samog McKellena iz filmske adaptacije 1995. godine gde se najpoznatiji monolog odvija u javnom toaletu za muškarce, lokaciji koja izaziva posebnu heteroseksualnu anksioznost zbog pojačane seksualne tenzije ka istom polu. Uzevši u obzir Rikardov disabilitet, zbog grbe i deformisane ruke, povezuje queer osobe s invalidima, koje društvo često zajedno gleda kao zastrašujuće i potencijalno strašne.


Daniel Boyarin, potom, istražuje paralelu između ormariranih gejeva danas i muslimana u hrišćanskoj Evropi shakespearova vremena preko Otela, odgojenog u islamskoj porodici, koji je zasigurno obrezan kako nalaže tradicija, što je očigledna razlika kada uđe u evropsko društvo. Ipak, njegovo ponašanje ne odudara od tipičnog stanovnika Venecije pa se Boyarin pita „da li je Otelo ikad pogledao svoj penis“. U drami, obrezivanje je verovatno zamena za tamnoputost, što Otela čini uljezom i queer pojavom uprkos tome što se trudi da bude kao i svi ostali.


Steve Bruhm svoj rad posvetio je Henriku VIII, zloglasnom kralju, preteči svih bearova, koji je u trend među Engleze vratio bradu kao znak moći i živosti. Odjednom su golobradi momci posmatrani kao feminizirani sodomisti u odnosu na bradate koji se hvale svojom muževnošću. Henrik je kvir zbog svoje nemogućnosti da napravi muškog naslednika, dok je pokazivanje brade alternativa odrastanju i uklapanju u heteroseksualno društvo – odličan primer zbog svog ekstremnog seksualnog apetita i snažne dlakave figure.


Uz brojne druge primere, ova zbirka eseja očigledno je must-have štivo za svakog ljubitelja Shakespeara, ili one koji to nikada nisu bili a sada žele da postanu.


Izvor

 

 

Komentari
Dodaj Novi
Dodaj komentar
Ime:
Email:
 
Naslov:
UBBCode:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
Morate navesti anti-spam kod koji stoji na slici.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."