You are here: Početna » Kultura » Proza » Lezbejski pulp roman od 1935. do 1965.
četvrtak, 23 maj 2019

Lezbejski pulp roman od 1935. do 1965.

DragoslavaOvo je već četvrta godina kako se organizuje Lezbejska nedelja koja okuplja lezbejke, aktivistkinje iz ex-yu. Ove godine pod nazivom „Izašle smo“ održana je u Beogradu od 21. do 24. aprila. Zahvaljujući Lezbejskoj nedelji imale smo priliku da ugostimo Džoan Nestle, američku aktivistkinju i spisateljicu koja je uredila pregršt izdanja lezbejske pulp i erotske proze. Kako na srpkom jeziku nemamo gotovo nijedan tekst o lezbejskom pupl romanu, prenosimo tekst Anastasije Džons „Lesbian Pulp Novels, 1935-1965“.


LEZBEJSKI PULP ROMAN OD 1935. DO 1965.


Odrednica “Lezbejski pulp roman” u periodu od 1935. do 1965. sadrži nekoliko stotina naslova koji su se prodavali u milionskim tiražima, u vreme kada je lezbejska pulp literatura cvetala - period između 1950. i 1965. To doba nazvano je zlatno doba pulp literature, a jedan njen mali segment bila je pojava tkz. Paperback (izdanja sa mekim koricama) koja je zahvatila Ameriku za vreme i posle Drugog svetskog rata.

 

Počev od 1939. kada se pojavljuje prvo džepno izdanje, Paperback izdanja iskoristila su uspostavljene mreže distribucije časopisa za prodaju pulp literature na rotirajućim policama u apotekama i benzinskim pumpama širom zemlje. Posleratna prodaja ovih izdanja sa mekanim koricama, na neki način je produžetak stripa i romana u nastavcima sa senzacionalnim pričama - koja je na mahove cvetala sve do kraja veka. Ipak, pogrešno bi bilo posmatrati Paperback isključivo kao njihov derivat. Dovoljno mali da stane u zadnji džep, iako tanjušan primerak, paperbacks postao je više od novog kulturnog medija.

 

Štampanje ovih izdavanja bilo je jeftino tako da su čitaoci mogli, kako je govorio pulp autor En Benon, da priušte sebi čitanje u prevozu, pročitaju i vrate na sedište. Sadržaj je, međutim, bilo dovoljno uzbudljiv da se ta tanjušnja izdanja održe. Paperbacks su često bili originalni romani koji su najavili bujicu novih žanrova.

 

Svi ovi žanrovi imali su isti izvor, naglasak je uvek bio na erotskom senzacionalizmu. Tinejdžerska narkomanija, korumpiranost, domaćice alkoholičarke i, naravno, lezbejke – koje se uklapaju u ovaj novi seksualni kulturni obrazac, one lutaju svojim melodramatičnim sredinama kroz mračne uličice i problematična predgrađa. Ovaj skoro bolan cinizam razotkriva skrivene socijalne strahove, prikazujući prljavo podzemlje američkog posleradnot sna, konačno razotkriva šta se sve krije ispod svetlucavog posleratnog manitla. Ali, za razliku od prećutnih sumnji, ova izdanja bila su pred očima javnosti. Ukratko, ova izdanja prodaju se u hiljadama primeraka, u nekim slučajevima u milionima primeraka. Dalje, pulp romani i njihovi izdavači su 60-ih godina upleteni u senzacionalne pravne sporove zbog cenzure i pornografije; ove debate prodaju novine i pune sudnice. Fenomen je u toku.

 

Lezbejski pulp roman sa svojim karakteristikama formira posebnu kategoriju u okviru pulp literature, međutim njegov žanr je teško definisati, jer granice nisu lako uočljive. Kao prvo, zbog toga što nam nisu dostupne brojke prodatih primeraka, nemoguće je ukazati na profil čitalaca. Ova nepreciznost komplikuje uobičajene podele između “lesbian-friendly” podžanra – oko desetak naslova, koji su u skladu sa školskim programima i koji se štampaju kao feministički bilteni – i onih izdanja “za muškarce, od muškaraca” koja su tu da ispune fantazije strejt tipova. Na primer, napori Vina Pekera (pisao pod pseudonim Marijane Meaker) u romanu “Prolećna vatra” (1952) koji je izdao za “Foset”, isplatili su se u potpunosti. Taj roman bio je veoma čitan u lezbejskim krugovima, jer je ponudio opštu karakterizacijuIpak, kontinuirano su izlazili predstavnici svih podžanrova. Priče su, u najvećem broju slučajeva, imale standradnu matricu: devojka gubi iluzije u romantičnu ljubav, prolazi kroz patnju u bezličnom i hladnom, razvratnom svetu, ali na kraju, pronalazi ljubav i ostaje srećna u rukama jednog muškarca ili žene. Na višem tematskom nivou povlače se pitanja oko konvencije, identiteta, muškosti, pripadanja i naročito ženske želje.

 

U međuvremenu svaka podvrsta žanra zauzela je svoj primat. Međutim, autori/ke su se često žalili/e da opisi retko potrefe metu. Ali, utoliko što nisu dobijali povratnu informaciju, oni su se, u okviru priče, povezivali jedni sa drugima, međusobno se dopunjujući. Bio je to čudan miks seksa i anksioznosti na maglovitoj granici između heteroseksualne i homoseksualne želje. Na toj granici gubio se dah, što od straha od osude a što od ogromne želje za zadovoljenjem...


Prevela: Dragoslava Barzut
Izvor: Room 26

Komentari
Dodaj Novi
Dodaj komentar
Ime:
Email:
 
Naslov:
UBBCode:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
Morate navesti anti-spam kod koji stoji na slici.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."