You are here: Početna » Kolumne » Martini Osvrti » Fenomenalne žene
ponedeljak, 25 mar 2019

Fenomenalne žene

Ida Rubinštajn (1880-1960)

Ekstavagantna ruska balerina postala je legendarna po svom načinu života i dekadentno zavodljivoj, egzotičnoj lepoti. Zahvaljujući svojoj finansijskoj moći, živela je imućno i omogućavala sebi sve što bi poželela. Bila je previsoka za balerinu, a ipak je bila članica "Ruskog baleta". Bila je inspiracija modnih kreatora i model za njihove, ponekad i bizarne, kostime. Iako je bila lezbejka, život u  blagostanju su joj omogućavali
muškarci-obožavaoci. Oni su, takođe, sponzorisali i njene čuvene plesne spektakle, koji su dosegli vrhunac sa d'Anuncijevim i Debisijevim komadom "Mučeništvo svetog Sebastijana" napisanim specijalno za nju. Na jedinstven fizički način, predstavljala je  sliku androginog ideala svog vremena. Njene ljubomorne savremenice i odbijeni udvarači  tvrdili su da se ispod Idine mistične lepote, koščatog tela, labuđeg vrata, fascinantne pojave i ekstravagantnog oblačenja, krije sasvim obična žena, lezbejka, željna pažnje i priznanja da je intelektualka. Šta god da je istina od ove dve krajnosti tumačenja pojave ruske balerine Ide Rubinštajn,ona je ostala upamćena u kulturnoj istoriji kao svezavodljiva, prelepa, ekscentrične spoljašnjosti i eterične unutrašnjosti balerina; strastvena lezbejka i domišljata manipulatorka flerta sa muškarcima; inspiracija brojnih umetnika svog vremena.

Gertruda Stajn (1874-1946)

Ova modernistička autorka je danas zanimljiva teoretičarkama, aktivistkinjama, lezbejskim krugovima, avangardistima, umetnicima, književnim kritičarima...
Bogato (nemačko-jevrejsko) poreklo joj je omogućilo da se bavi medicinom, fiolozofijom i psihologijom, mada je ona sama bila ravnodušna prema bilo kakvom osećanju odgovornosti i nezainteresovana i za sticanje i za trošenje novca.
Njen napoznatiji roman "Q.E.D" (Quod erat demonstrandum) [ u prevodu na srpski jezik-
"Stvari kakve jesu"] govori o ljubavi tri žene. Ona je uvela lezbejstvo kao kulturnu viziju, a tek je, skoro šezdeset godina posle njene smrti, kraj XX veka obezbedio potrebnu toleranciju da se o tome javno priča.
Njena poezija, eseji, kritike, libreta, zapisi, dečije knjige, teorijska promišljnja...izuzetno su zanimljivi, kako zbog nepokolebljive intelektualne adekvatnosti i samopouzdanja kojim zrače, tako i zbog ispredvremenskih zapažanja. Ona je srušila zidove nominalističko-realističke dihotomije u književnosti; glasno istupala protiv društvenih konvencija i konformizma u društvu.
Rođena u San Francisku, sa trideset godina se, sa bratom, preselila u Pariz i sa njim živela u Rue de Fleurus 27 šest godina, dok  nije upoznala Amerikanku Alis B. Toklas.
Njih dve su bile ljubavnice narednih trideset šest godina, do Gertrudine smrti, i živele su zajedno u kući. Postojana i verna u ljubavi prema Alis, Gertruda je ostala izvan ondašnjeg  pariskog lezbejskog miljea. Njihova kuća je postala okupljalište kubističkih umetnika (Pikaso, Matis, Apoliner) kao i književni centar za Amerikance koji su posećivali Evropu dvadesetih godina XX veka (Skot Ficdžerald, Ernest Hemingvej).
Gertruda Stajn je imala izgled muškarca, ogroman fizički volumen, verbalnu lakoću i sigurnost, hermetičan stil izražavanja. Bila je zapitana i sumnjičava pred svakom pojavom, vedra i ironična, duhovita, paradoksalna i cinična, ali je celog života, svom svojom strašću, volela samo jednu ženu.
.............
Literatura:
Svetlana Slapšak, “Ikone XX veka”
Filip Kor, “Kemp”

Marta
Komentari
Dodaj Novi
Dodaj komentar
Ime:
Email:
 
Naslov:
UBBCode:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
Morate navesti anti-spam kod koji stoji na slici.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."