You are here: Početna » Kolumne » Martini Osvrti » Gde su lezbejke u medijskoj kulturi?
ponedeljak, 28 maj 2018

Gde su lezbejke u medijskoj kulturi?

Za mnoge ljude koje poznajem, televizija je površna, jednodimenzionalna pustinja slika, koja funkcioniše kao najobičnija buka bez posebnog smisla i značenja. Dešava se, takođe, da i pasionirani gledaoci televizije postanu vremenom prezasićeni, ili ravnodušni prema toku, brzini i intezitetu slika, tako da sva značenja televizije, za njih, nestaju. Pa ipak, ne poznajem osobu koja ne gleda, gotovo redovno, određene programe i emisije. Različite serije i glumice/ci imaju svoje ljubiteljke/e, koje često pokazuju neverovatnu upućenost i poznavanje predmeta svog interesovanja.

Ljudi zasnivaju svoje ponašanje, stil, pa čak i stavove na televizijskim predstavama. Bez obzira da li je za nas televizija rasparčani kolaž slika, daljinskim upravljačem prelazimo sa jednog na drugi kanal samo da bismo videli šta se dešava, dok se reklame, špice, muzički spotovi i emisije prelivaju jedne u druge, dok se značenje gubi u kretanju nepovezanih nosilaca poruka, jasno je što ne možemo da se setimo šta smo gledali prethodnog dana.

Ipak, preterano je tvrditi da mašinerija televizije svodi sva značenja na plitki hiperprostor, bez dubine, efekata ili smisla. Samo, problem je u tome što su veoma često efekti i poruke sramotno negativni za sve one ljude koji nisu robovi predrasuda, stereotipa i mediokritetske neosvešćenosti.

Mnogi teoretičari medijske kulture ističu da je televizija preuzela neke od uloga koje su, tradicionalno, pripisivane mitovima i ritualima, to jest, integrisanje pojedinaca u društveni poredak, veličanje dominantnih vrednosti, postavljanje modela mišljenja, ponašanja i granica, koje pojedinci zatim imitiraju, kako bi bili prihvaćeni.

Nameće se pitanje, koliko popularnih televizijskih serija znamo u kojima su glavne junakinje lezbejke; koliko se emisija (direktno iz studija) pozabavilo temom lezbejstva; da li postoji i jedna reklama u kojoj je jasno da je žena lezbejka, ali da ta cinjenica nije nosilac humora, ili podsmeha; koliko spotova na Mtv-u obrađuje motiv istorodne ljubavi... Ovo pitanje je izuzetno značajno, jer svi ovi, u prethodnoj rečenici nabrojani, elementi televizije snažno diktiraju modele identiteta u našem savremenom društvu.

Kakva se slika, dakle, potencira?
Muškarci imaju svoj svet piva, automobila i fudbala, i ne obraćaju neku posebnu pažnju na žene. Sa druge strane, žene se svim silama trude da dubinski izbeljuju svoj veš, u pauzama mackanja raznoraznim preparatima, koji će im obezbediti večnu mladost i lepotu, dok svoj mozak zamaraju samo jednim pitanjem – koji ulošci imaju najveću moć upijanja.
(Umetnost pruža drugačiju sliku. Bez posebnog razmišljanja, mogla bih da nabrojim bar dvadesetak filmova sa motivom lezbejske ljubavi (Nebeska stvorenja, Nađa, Leptirov poljubac, Glad, High art, Pokaži mi ljubav, Stidne dlačice, Mina Tanenbaum, Prijatelji i susedi...) i isto toliko romana ili pripovedaka. Ipak, tretiranje istorodne ljubavi u različitim vidovima umetnosti, otvara nova i brojna pitanja, koja zahtevaju posebna razmatranja i sasvim drugačiji pristup, a sve to nije tema ovog teksta.)

Ovaj kratki tekst treba da bude samo podsticaj za istraživanje, ili razmišljanje, u oblasti medijske kulture, tačnije – koliko su pripadnice lezbejske populacije zastupljene u ovoj dominantnoj oblasti socijalne konstrukcije.

Dopunite listu, ukoliko je moguće.

Reklame: (ne znam ni jednu)
Serije: The L-Word, Ženski zatvor
Muzički spotovi: „Smack my bitch up“ The Prodigy;
spotovi grupe T.A.T.U. ;
druga, zabranjena, verzija spota grupe Placebo za pesmu „Protege moi“;
„Erotica“ Madonna.

Uzmeniravajuće siromašna lista, zar ne?!

Marta
Komentari
Dodaj Novi
Dodaj komentar
Ime:
Email:
 
Naslov:
UBBCode:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
Morate navesti anti-spam kod koji stoji na slici.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."